توضیخاتی درمورد دستگاه های موسیقی ایران و ارتباط آن با ساز سه تار:
واژه «دستگاه» به احتمال زیاد از زمان سلسله قاجاریه در موسیقی ایرانی معمول شده است. این کلمه که در حقیقت جایگزین واژه «مقام» گردیده، خود از دو کلمه «دست» و «گاه» ترکیب یافتهاست. در موسیقی قدیم ایران، «گاه» به معنای پرده ساز بوده است؛ بنابراین دستگاه یعنی چگونگی قرار گرفتن انگشتان دست بر روی پردههای ساز که در هر مقامی شکل خاص خود را دارد. به عقیدهٔ محسن حجاریان، اولین کاربرد لفظ «دستگاه» به معنای کنونیاش به رسالههای زمان آقابابا مخمور بر میگردد که موسیقیدانی در دربار فتحعلی شاه قاجار بود. همانطور در تاریخ ذکر شده است سه تار جزو اصیلترین سازهای ایرانی میباشد، همچنین جزو کاملترین سازها نیز میباشد چرا که نوازنده سه تار میتواند تمامی دستگاههای موسیقی ایران را بدون تغییر کوک با این ساز اجرا کند.
بررسی سه تار کمال الدین ویژه پنجه قنبری طرح 1:
کاسه این سه تار از چوب درجه یک گردو ساخته شده که دارای درخشندگی خاصی است و جنس صفحه این ساز از توت ساخته شده است و جزو چوبهای ریز بافت به حساب میآید. جنس سیم گیر و خرک این ساز از چوب گردو ساخته شده تا استحکام کافی را داشته باشد. دسته این ساز از چوب گردو مرغوب ساخته شده است و در وسط آن از چوب ونگه جهت تزیین استفاده شده که زیبایی این ساز را دوچندان کرده است. پردههای به کار برده شده در این ساز کات کوت است که در بین پردههای مصنوعی بهترین نوع میباشد. جنس شیطانک از استخوان ساخته شده و همچنین سرپنجه این ساز سرپنجه قنبری است که این ساز را از سازهای موجود بازار مجزا میکند. گوشیهای این ساز چوب گردو ساخته شده که به خوبی کوک را نگه میدارد.
جمع بندی:
اگر به دنبال یک سه تار با ظاهر زیبا و صدای پر حجم ساخته شده از متریال مرغوب با قیمت بسیار مناسب هستید بدون شک یکی از گزینههای اصلی میتواند سه تار کمال الدین ویژه پنجه قنبری طرح 1 باشد. این ساز مناسب شروع تا سطح نیمه حرفهای میباشد.
کاسه | گردو |
---|---|
دسته | گردو با تزیینات ونگه |
صفحه رویی کاسه | توت |
نوع سرپنجه پنجه | قنبری |
گوشی | گردو |
سیم گیر | گردو |
شیطانک | استخوان |
خرک | گردو |
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.